Springtouwchallenge

Tijdens de week van de gezonde jeugd, van 7 tot en met 11 juni, organiseren JOGG Leeuwarden en bv SPORT een springtouwchallenge voor basisscholen. Een leuke manier om te bewegen en spelen!

Durven jullie de uitdaging aan?

Week van de gezonde jeugd

De Week voor de Gezonde Jeugd 2022 vindt plaats van 7 t/m 11 juni. Tijdens deze week vraagt JOGG Leeuwarden samen met bv SPORT aandacht voor een toekomst waarin iedereen gezond kan opgroeien.

De springtouwchallenge  

Vanaf dinsdag 7 juni worden alle scholen uitgedaagd om zoveel mogelijk kinderen tegelijkertijd tien sprongen te laten maken. Daarnaast dagen wij jullie uit om zo creatief mogelijk touwtje te springen. De school die er in slaagt dit met de meeste kinderen te doen, wint een sportieve prijs! En ook de school die het meest creatief is met het touwtje springen, wint een sportieve prijs!

Hoe werkt het?

Meedoen aan de springtouwchallenge kan van 7 t/m 11 juni.
De springtouwprestatie moet gefilmd worden.
Het filmpje kan tot en met 15 juni opgestuurd worden naar buurtgezondheidscoach Sybrecht
via e-mail s.andringa@bvsport.nl of via WhatsApp 0629242910. Geef hierbij duidelijk de naam van je school aan.

We gaan er vanuit dat jullie goed jullie best doen!
En weet je wat ook leuk is? Meesters en juffen mogen ook meedoen!

In week 26 worden de winnende scholen bekend gemaakt en ontvangen de scholen de prijzen.

Veel plezier!

De cursus start nog NIET op 25 mei 2022.
De cursus zal georganiseerd worden vanaf een nader te bepalen startdatum in het najaar van 2022.
Geรฏnteresseerd in de cursus? Meld je dan aan via onderstaande button.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is SUM-Logo-staand_blauw-RGB-1024x1024.png

Na een zomer vol gratis sport- en beweegactiviteiten voor jongeren sluiten we de SummerGames aanstaande woensdag af met een laatste activiteit voor alle jongeren van 13 – 27 jaar.


๐Ÿ—“๏ธ Woensdag 20 oktober 2021
๐Ÿ•š 14:00 – 16:00 uur
๐Ÿ“ Sporthal Rengers, Fiswerderweg 3 Leeuwarden
๐Ÿ‘จ voor iedereen van 13 – 27 jaar


๐— ๐—ถ๐˜€ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜!
Kom ook en doe mee met de ๐—ด๐—ฟ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐˜€ clinics boksen, freerunnen en basketbal! ๐Ÿ€๐Ÿƒ๐Ÿผ๐ŸฅŠ

Aanmelden voor afsluitende activiteit van de SummerGames doe je bij
jongerenwerker Marije Tuinier; m.tuinier@amaryllisleeuwarden.nl, via instagram of 06 10988790 of
buurtsportcoach Silke Kloetstra; s.kloetstra@bvsport.nl of 06 50050073.

We zijn benieuwd naar jouw mening!

De activiteiten die wij organiseren, zoals de SummerGames, zijn speciaal voor alle jongeren in de gemeente.
We zijn dan ook heel benieuwd naar jouw mening en jouw ideeรซn.
Laat ons weten van welke sport of activiteit jij blij werd!
Vul de vragenlijst summergames in via bit.ly/vragenlijstsummergames
We horen graag van je!

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is SummerGames-1024x683.jpg
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is SUM-Logo-staand_blauw-RGB-1024x1024.png

Nationale Kraanwaterdag

De Nederlandse drinkwaterbedrijven organiseren op woensdag 22 september 2021 de Nationale Kraanwaterdag. Op deze dag wordt aandacht besteed aan kraanwater als gezonde dorstlesser. Kinderen van groep 1 t/m 8 ontdekken aan de hand van een korte les waarom kraanwater zo gezond is als je sport en beweegt. Vanuit bv SPORT worden wij erg blij van dit initiatief! Wij willen iedereen stimuleren om water te drinken door te laten zien dat water drinken belangrijk is voor de gezondheid.

Op 22 september openden we samen met de leerlingen van de Plataanschool, JOGG en de JC Foundation op het Johan Cruyff Court aan de Vuurdoornstraat 22 een watertappunt. Natuurlijk was Weevie hier ook bij!

Esther (Johan Cruyff Foundation, Sybrecht (buurtsportcoach bv SPORT) & Weevie
nemen het watertappunt in gebruik.
Leerlingen van obs De Plataanschool kregen kraanwaterdagles met leuke pleinspelen, puzzels en smaakproefjes. Zij kregen bij het watertappunt een bidon cadeau om meteen te vullen!

4 tips om vaker water te drinken

  • Maak er een gewoonte van:
    – Drink water na het opstaan
    – Drink water na het sporten
    – Drink water bij iedere maaltijd
  • Plan een waterdrinkpauze in of zet een wekker voor een waterdrinkpauze.
  • Maak het makkelijk door altijd een bidon of beker mee te nemen die gevuld kan worden met water.
  • Maak het leuk door fruit en kruiden toe te voegen, zoals citroen en munt.

Waterweek bij bv SPORT

De Nationale Kraanwaterdag is het startsein voor de waterweek bij bv SPORT.
Tijdens de waterweek krijgen alle leskinderen na afloop van hun zwemles een Weevie-bidon gevuld met water.
Daarnaast krijgt iedereen in onze SportCafรฉs bij elke keukenbestelling een Weevie-bidon met water.
Water uit de kraan, goed gedaan!

10 redenen waarom water drinken zo goed voor je is

Kraanwater is een gezonde en sportieve dorstlesser. We hebben elke dag zeker 1,5 liter water nodig. Dat staat gelijk aan ongeveer 8 glazen. Als je sport heb je meer water nodig. Maar waarom is het eigenlijk zo goed om water te drinken?

  1. Meer dan de helft van je lichaam bestaat uit water. Door te ademen, plassen en te zweten verlies je ook weer een deel daarvan. Daarom is het belangrijk om dat water weer aan te vullen.
  2. Voor soepele gewrichten heb je ook water nodig. Het kraakbeenweefsel aan het uiteinde van onze botten houdt water vast. Het water smeert de gewrichten en houdt ze soepel.
  3. Er zitten geen slechte stoffen in water. In water zit geen suiker of kleur- en smaakstoffen. Water bevat daardoor geen calorieรซn. Je wordt er dus niet dik van en je krijgt er geen gaatjes van in je tanden.
  4. In water zitten mineralen. Die zijn juist wel goed voor je lichaam. Ze zorgen ervoor dat je lichaam groeit en zich normaal ontwikkelt.
  5. Water helpt om de voedingsstoffen uit je eten naar de juiste plek in je lichaam te brengen. Zonder water worden je voedingsstoffen dus minder goed opgenomen.
  6. Ook helpt water om afvalstoffen af te voeren. Door te plassen en zweten verdwijnen de afvalstoffen uit je lichaam.
  7. Water draagt bij aan een goede stofwisseling. Water zorgt ervoor dat je organen goed werken.
  8. Water helpt om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Water zorgt ervoor dat je het niet te warm of te koud krijgt.
  9. Je kan hoofdpijn krijgen als je te weinig water drinkt. Ook kan je je slechter concentreren. Of je krijgt een droge mond. Soms word je zelfs duizelig.
  10. Je kunt niet een paar dagen zonder water. Je kan wel een paar dagen zonder eten, maar zonder water kun je doodgaan.